|
DOPETS BETYDELSE
| 36 | |
I dopet förenar Gud oss med Kristi död och uppståndelse. Guds Son har
dött i vårt ställe och hans seger över döden ger oss delaktighet i det
nya livet.
Dopet förpliktar oss att lita enbart på Kristus och att leva med honom
som föredöme. Vi måste likväl varje dag erkänna, att den gamla själviska
människan lever kvar i oss vid sidan av den nya, och den gamla människan
drar oss bort från Gud.
Det dop som vi en gång har fått bär oss genom hela livet. Dopets förbund
håller också när vår tro vacklar. När vi litar på dopets nåd behöver vi
inte göra bättring av egen kraft. Den heliga Anden tuktar varje dag vårt
själviska jag och väcker ny tro och kärlek i våra hjärtan. Dopet ger oss
mod att leva och mod att dö.
|
Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. (Rom. 6:3-4) |
|
Låt oss därför träda fram inför Gud med uppriktigt hjärta och i full trosvisshet, med ett hjärta som renats och inte vet av någon synd och med en kropp som badats i klart vatten. Låt oss orubbligt fortsätta att bekänna vårt hopp, ty han som gav oss löftena är trofast. (Hebr. 10:22-23) |
VAD BETYDER DÅ DETTA DOP I VATTEN? SVAR:
Det betyder att den gamla människan i oss genom daglig
ånger och omvändelse skall dränkas och dödas med alla synder
och onda begär och att en ny människa i stället varje dag
skall träda fram och uppstå, som skall leva evigt för Gud
i rättfärdighet och helighet.
VAR STÅR DET SKRIVET? SVAR:
Aposteln Paulus skriver i brevet till romarna i det sjätte
kapitlet: "Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda
med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så
som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet."
(Martin Luthers Lilla katekes)
|
|